Isnin, 11 Januari 2016

KENAPA KITA PERLU AMBIL SUPLEMENT/VITAMIN?

Sana sini heboh bercerita pasal suplement dan juga vitamin. yelar kan, sekarang ni kan macam-macam suplement dikeluarkan, sampai keliru mana satu yang terbaik untuk kita amalkan. Kalau tanya saya, dah tentular pilihan saya ialah shaklee, salah satu sebabnya, shaklee adalah pengeluar multivitamin yang pertama didunia iaitu Vitalea-iron yang kini usianya sudah menjangkau 101tahun, dan masih mendapat permintaan yang tinggi sehingga hari ini.
ha...kalau dah lama macam tu bertahan, tentu bukan calang calang vitamin bukan. hihihi

(Vita-Lea Iron 1915 - Vita-Lea Iron 2016 mampu bertahan lebih 100tahun)

Okey harini kita nak terangkan secara ringkas dan mudah paham mengenai suplement/vitamin (makanan tambahan) iaitu tentang suplement shaklee yang kita amalkansetiap hari. haa, shaklee je tau yang mampu kita terangkan, sebab kita dah kaji dulu ape yang kita nak makan tu dari awal lagi, suplement lelain tu hakak tak masuk campur..hihihi

KENAPA KITA PERLU AMBIL SUPLEMENT?

  1. Kerana kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan badan kita.
  2. Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. dan hakikatnya, nutrien hanya boleh didapati daripada permakanan.
  3. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang  "bertoksin" "tercemar" akibat penggunaan racun seranggan atau bahan kimia. (semasa tumbesaranya)
  4. amalan gaya hidup yang tidak sihat seperti kurang bersenam, dan bersukan juga mereka yang merokok.
  5. rutin pemakanan dan diet yang tidak seimbang disebabkan terlalu sibuk dengan urusan harian.
  6. gangguan penyerapan nutrien dari makanan, akibat dari pengambilan kafein, gula dan garam secara berlebihan.
  7. kehilangan banyak nutrien dalam makanan akibat makanan dimasak terlalu lama.
  8. makanan tidak berzat terutamanya makanan dikedai makan, restoren makanan segera dan sebagainya.
KELEBIHAN PRODUK SHAKLEE YANG PERLU ANDA KETAHUI.

  • sentiasa mesra alam
  • sentiasa berkesan
  • sentiasa selamat
  • halal
(pastikan suplement pilihan kita ada sijil halal baru boleh telan tau!)

PERBEZAAN UBAT DAN SUPELEMENT /VITAMIN.

(Pilihan ditangan anda)


UBAT


  • Kebanyakkan ubat adalah sejenis dadah (drug) yang digunakan untuk mengubat penyakit. Contohnya Paracetamol adalah untuk membantu menurunkan suhu badan. dan ubat kita hanya perlu ambil semasa kita sakit sahaja. Penyalahgunaan ubat juga boleh memudaratkan, contoh ubat batuk, jika ambil berlebihan boleh menghasilkan kesan khayal @ tidur dengan mengambil masa yang panjang akibat pengaruh ubat tersebut.



SUPPLEMENT/VITAMIN


  • Vitamin yang terdapat dalam makanan (buah-buahan & sayuran) kini kita juga boleh dapati dalam bentuk, pil, serbuk dan cecair. Vitamin bertindak secara lembut dalam tubuh badan kita untuk membentuk sistem imun yang kuat bagi melawan serangan penyakit. Ianya lambat bertindak berbanding ubat-ubatan, namun menjanjikan kesihatan jangka panjang berbanding ubat-ubatan yang cepat bertindak meredakan sakit, tetapi hanya untuk jangka masa pendek, dan mememudaratkan jika ambil berlebihan.


PERLU DIKETAHUI JUGA, SUPPLEMENT BUKANLAH PENYEMBUH TETAPI IA MEMBANTU MENINGKATKAN KETAHANAN BADAN (IMUNE SYSTEM) BERBANDING PENGAMBILAN UBAT-UBATAN YANG BERTINDAK MELAWAN PENYAKIT, DENGAN CEPAT, TETAPI PENGHUJUNGNYA BADAN KITA SEMAKIN LEMAH MELAWAN PENYAKIT.


  • Jadi pada pendapat saya, apabila sakit, kita harus berjumpa doktor, untuk mengambil ubat mengikut saranan dan dose yang diarahkan. Dan dalam masa yang sama, mulakan pengambilan vitamin untuk membantu meningkatkan sistem imun badan secara semulajadi. sebab, Lagi lama kita sakit, dan makin lama kita ambil ubat-ubatan/drug masuk kedalam badan kita, ia akan memudaratkan dalam jangka masa yang lama. Jadi jom mulakan dari sekarang pengambilan vitamin semasa kita masih sihat dan nikmati gaya hidup sihat hanya dengan vitamin semulajadi shaklee.
(suplement shaklee pilihan ramai dari vitamin sehingga produk skincare &homecare juga dari bahan semulajadi)

mahu suplement yang kita amalkan dan mengikut panduan yg tepat?
jom hubunggi kita!

pengedar shaklee johor bahru, kluang, ulu tiram, dan ada pengeposan seluruh malaysia

WA/CALL anies017-7061908
IG Aynies
FB Aynies anies
EMAIL ayniesanies@gmail.com

1 ulasan:

  1. Hye salam. Good info mengenai supplement.

    Keep it up.

    Boleh ke blog sy aainfinas.blogspot.com

    jemput :)

    BalasPadam