Rabu, 17 September 2014

Nasi Lemak Paling Sedap Dijohor Bahru : Nasi Lemak Wak Kentut


NASI LEMAK WAK KENTUT


Assalamualaikum, saya orang johor, kat johor nie ada macam macam makanan sedap tau, nama kedai pon pelik pelik, mee racun lerr, nasi lemak wak kentut larr, hihihi
Tapi jangan hanya pandang pada nama, kena rasa dulu baru tau kentut dia power camne..hahaha

Sejujurnya masa mula mula dengar nama warung nasi lemak wak kentut nie, sendiri pon pelik tau, awat nama begitu, ke lepas makan terkentut kentut?? Hahaha
Rupanya nama yang dia ambil oleh empunya warung tersebut, yang dari dulunya digelar wak kentut (orang jawa memang suke beri nama gelaran)

tapi tak usah risau dengan namanya, bila dah cuba dan menikmati nasi lemak wak kentut, pehhhhhhhh, nikmat sungguhhhh
sumpah tak menyesal!

nasinya yang sangat harum dan berlemak, bukan macam kebanyakkan gerai gerai nasi lemak yang banyak muncul sekarang nie , nama sahaja nasi lemak, tapi tak pasti lemak nya tang mana...hihihi

( nasi lemak wak kentut - cawangat kulai besar )


nasi lemak wak kentut nie, selain dari nasi nya yang sangat berlemak, dihidangkan dengan sambal tumis kosong yang sangat cukup rasa. manis + masin + masam asam jawanya juga terasa.
amboiiiii..itu pon perasan ekkk..hahaha..mestilarrr..ai kalo bab makan memang peka, bab lain memang selalu jer tak perasan walau kat depan mata. hahah..teruk ekkkk perangai.

nasi dah, sambal pon dah, dan macam biasa setiap hidangan nasi lemak mestilar disertakan dengan timun, ikan bilis, kacang dan korang juga boleh menambah telur rebus jika mahu.

ape yang special sangat nasi lemak wak kentut selain namanya yang pelik?

tentunya ayam goreng yang rangup!
dimakan bersama nasi lemak tadi. Fuhhh..memang tak pandang kiri kanan tauuu.
ayam nya tidak seperti ayam goreng biasa, dia disalut dengan tepung dan rempah special, membuatkan kita rasa tidak puas makan seketol. 
Tengok jelar gambat kat bawah tu, haishhh..macam sekarang jugak nak pecut kesana..hihihi

( nasi lemak wak kentut berserta ayam rangup dan sedap )



untuk pengetahuan semua, ayam goreng itu, kita perlu ambil berasingan, dan boleh pilih mengikut bahagian ayam yang kita suka, diletakkan dalam 1 pinggan besar, jika makan beramai ramai.

nasi lemak wak kentut juga, mengunakan sistem layan diri, tetapi jangan terkejut tau, bila sampai ke warung itu, dari tepi jalan dah  nampak pelanggan beratur panjang, 
tapi tak perlu risau, dan tak perlu berpatah balek kalau dah sampai situ (rugi beso, dah sampai tak jadik singgah tau) , ini kerana, perkhidmatan pekerja disitu sangat cekap!
walau beratur panjang, sekejap jer sampai kegiliran kita.
 begitu jugalah dengan pelanggan yang sudah tersandar kekenyangan, mereka akan cepat kemas kan meja, untuk kegunaan pelanggan yang setia menunggu.

Kalau untuk yang pertama kali datang, pasti terkejut dengan situasi diwarung wak kentut ini, kawasan dan warung wak kentut ini biasa biasa sahaja, ruangan juga tidak berapa luas, dan mencari tempat parking kereta juga agak susah,  akan tetapi servis dari warung wak kentut yang bagus, dan menyediakan nasi lemak ayam goreng yang sangat sedap, membuatkan dia sangat top, dan bukan sahaja bangsa melayu, kaum kaum lain turut sama menggemarinya.
Oleh itu,  menjadi kemestian jika korang singgah ke johor bahru ini tau.

( ayam dah ciap digoreng, dan terus dipotong mengikut kesukakan kita )

( minyak ayam goreng yang sangat panas, membuatkan ayam goreng wak kentut sangat special )

Lokasi nasi lemak wak kentut, berada dia daerah kulai, johor, ada 2 tempat iaitu dikulai besar dan juga kulai jaya berdekatan stesen keretapi. 
jadi, jika kalian hendak mencuba, boleh lar terjah disitu, untuk menikmati nasi lemak ayam goreng yang sangat sedap.

harga nasi lemak wak kentut juga sangat berpatutan, saya tak pasti berapa sepinggan, cuma haritu makan bersama anak anak, nasi lemak 4 pinggan, ayam goreng 4 ketol, milo ais tabur 2 gelas, dan juga sirap bandung 2, kesemuanya berharga rm25.00.

sangat berbaloi tau, sebab ayam goreng nya sangat besar, dan yang bestnya kita boleh pilih mana bahagian yang kita nak makan. Nyummmm

( ayam goreng bersalut tepung yang rangup )
 

Yang specialnya juga, setiap sepinggan ayam goreng, ditabur dengan tepung ranggup lebihan ayam yang digoreng tadi, itular yang membuatkan hidangan ini jadi menjadi lebih sedap!

okeyy, rasanya setakat nie sharing saya tentang entry tempat menarik untuk dimakan dijohor bahru nie. Sebenarnya banyak lagi hidangan sedap dijohor bahru nie, tapi kalau teringin nasi lemak yang sedap, memang 1 nie lar yanh paling thorbaikkkkk.
( Faktor-Faktor Penyebab Tinggi Kolestrol )


haaa...sebelum  tu ada pesanan untuk korang, makan lar berpada pada yea, kandugan kolestrol sangat tinggi dengan setiap hidangan nasi lemak, risau pulak nanti terkena kolestrol pulak..hihihi

Untuk pencegahan kolestrol, sebaiknya sebelum makan nasi lemak atau makan pemakanan yang tidak sihat, elok ambil supplement  seperti PHYTOCOL-ST shaklee yang membantu melancarkan pembuangan makanan yang tidak sihat.
PHYTOCOL-ST shaklee juga membantu mengelakkan kolestrol dan juga lemak jahat didalam usus kita, supaya tidak melekat di badan kita.
( Pencegahan Kolestrol - PHYTOCOL-ST / Penurunan Kolestrol - OMEGA GUARD )
jadik takde lar risau sangat makan makanan yang berlemak tinggi ni kan..hihihi
tak dapat dinafikan hidangan di serata malaysia ini sangat sedap dan kebanyakkan setiap hidangan mempunyai kolestrol yang sangat tinggi.

makan makan jugak, kesihatan kena jaga tau, bimbang diabetis, darah tinggi dan juga kolestrol kita dapat sekali nanti. supplement yang sesuai diambil selepas makan makanan yang berlemak, ialah lecethin dan juga omega guard, dia mampu membakar/merungkai lemak di kulit dan juga organ dalaman kita.
jadik tak bimbang berat badan naik , akibat terlebey makan tadi. insha allah.

untuk mendapatkan supplement yang hebat dan diperakui keberkesanannya, dan yang utama ianya halal dan perbuat dari bahan semulajadi, tanpa pewarna, perasa dan juga pengawet tambahan. atau nak call kita, untuk nak kenal dengan lebih rapat, jangan memalu calling calling kita okeyyy.

(^_^,)

Anies ~ 0177061908 (whatssup / call / wechat)
FB ~ Aynies Anies
IG ~ Aynies Anies
Email ~ ayniesanies@gmail.com









3 ulasan:

  1. patutlah sedap anies, terkentut kentut kalau makan

    BalasPadam
  2. Balik johor nak cari nasi lemak wak kentut

    BalasPadam
  3. Balik johor nak cari nasi lemak wak kentut

    BalasPadam