Isnin, 22 September 2014

Cara Paling Mudah Mengemas Peti Sejuk Tanpa Membuang Masa.

Cara paling mudah mengemas peti sejuk?

Peti sejuk @ esbox, benda yang paling kerap digunakan di setiap rumah!
Yelar...sekejap mummy bukak ,sekejap papa bukak, belum anak anak nya lagi, kalau ada benda yang dia berkenan, alamatnya, memang 18kali lar ulang alek bukak peti sejuk tu ha..
dan....Bila dah ramai yang mengunakannya, dan sumbat pelbagai benda dan makanan,
mulalar bersepah bagai kan? ..haishhh..nie yg den tak gemor bab gini nie!!

(GAMBAR HIASAN - peti sejuk idaman kalbu! hihihi)

Macam mana cara paling cepat dan mudah mengemas peti sejuk tanpa membuang masa?

Di sini saya ada sertakan tips yang saya buat mengikut cara kesukaan saya!
Bersempena cabaran 30hari blogging, dengan tajuk harini TIPS KEMAS RUMAH
tips yang nak share bersama korang, adalah ape yang selalu saya buat dengan anak anak saya ,bila mood membersih peti sejuk berlaku!
tapi kalau korang ada idea yang lagi best, bolehlar kita bertukar tukar idea yea. Jangan memalu komen kat ruangan komen kat bawah tue hea...Hihihi

Sebenarnya cara paling cepat dan tepat mengemas peti sejuk, adalah time anak anak mandi!!!
haaa...apersal ekk? Apa kaitan? Hahaha

Salah 1 nya sebabnya, mummy tak nak banyak gangguan, sebab bila semua benda dah dikeluarkan dari peti sejuk, wahhh memasing mata melilau cari mana yang bekenan ditekak,mulalar tambah mengecah dapo nanti.., ha..ce tgk aryan tueeee.
(Last last botol sos tiram tu tewas ditangannya)
(Seisi Mengeluarkan Isi Perot Peti Sejuk ku)

Hakikat sebenarnya, tujuan utama mummy tunggu dorang mandi, sebab nak swoh dorang tolong cuci segala rak yang ada dalam peti sejuk tu, so..mami tak payah ler besusah payah berbasah bagai kann...hihihi

Tapi sebelum tu, awal awal mummy da ciap sedia, bancuhkan 1 sudu BASIC H shaklee dalam gayung, bagi sorang 1 span dan berus, serius memang senang membasuh rak rak yang comot tue, anak anak tak perlu penat menyental, lap pekakas menggunakan span,  dan sisa kotoran akan tanggal menanggal, dengan mudah dipermukaan rak yang ada! dan yang bagusnya, cecair pembersih BASIC H nie tak selicin sabun biasa, jadik tak risau dorang terlepas pegang rak rak yang sedang mereka cuci itu.

Kaedah mengemas 1 bermula

Letak beberapa helai surat kabo lama, dan keluarkan segala harta benda dalam esbox korang.
Lepas tu bole lar keluarkan segala perkakas yang perlu disental kasi bersih. (Terus campak dalam bilik air, gunakan tenaga anak anak bujang mummy yang gagah) hahaha
Selepas semua benda dikeluarkan,  baru perasan yang peti sejuk kita berada ditahap MELAMPAU, dengan lelehan sos lerr..kicap lerr..air tumpah lerr...aiseyyyy

(Anak Anak Mummy Memang Rajin Membantu! hahaha)

tapi tidak mengapa tak perlu risau pun sebenarnya..basic h kan ada!!!
ambil 1 span, titiskan beberapa titik di atas span korang..dan lap lar peti sejuk korang tanpa berpenat!

(Basic H2 Pembantu Hebat Melicinkan Setiap Inci Rumah Saya)

Selepas ciap mengelap dalaman peti sejuk, boleh lar mengelap segala botol dan isi kandungan dalam tu, ha..bawah botol tu yang paling utama, nanti kalau lupa nak lap, ada kang bercop lagi esbox korang. hihihi

Sambil mengelap boleh perati keadaan anak korang dalam toilet tu, agak agak ada yang da ciap..trs bawak keluar..letak atas meja makan, bukak kipas kuat kuat. Cepat kering, cepat ciap kije korang!
Bila semua yang di basuh sudah kering, masukkan mereka ketempat asal, dan susunlar secantik mungkin...kena cantik cantik tauu, sebab yang hadap, korang jugak nanti. Hihihi

(Selepas Selesai Mengelap Dan Membersih, Nampak Macam Baru Beli Kan? hihihi)
Untuk barang barang keperluan memasak yang perlu disimpan di peti sejuk, Saya lebih suke segala benda dimasukkan didalam botol yang kedap, contoh ikan bilis, udang kering, belacan, sume benda yang berbau, perlu simpan dalam bekas tertutup, bimbang bau bauan nya mengganggu makanan yang ada dalam tu.

(Tak Kesah Botol Ape,contoh : botol ESP yang sudah kehabisan, boleh digunakan menyimpan lada yang ciap dikisar)
Dah seeloknya simpan yang benda benda yang perlu sahaja dalam peti sejuk itu, contoh rempah rempah yang berpeket semua tue, simpan /dialmari kering diluar, tak de lar semak sangat peti sejuk korang nanti.
Dan kalau korang rajin, korang boleh labelkan setiap bekas bekas yang tersimpan didalam peti sejuk itu apa kandungan mereka.

Takdelar susah susah nak mencari kan? :)

(Segala Botol Sudah Di Lap, Dan Disusun Ketempat Yang Asal)
Seronok jer mata tengok kan bila dah tersusun macam nie, dan lepas tue baru perasan, apesal nak banyak sangat sos dalam peti sejuk niee? Hahaha...
Ha..korang nampak tak kiub maggi tomyam tu? Sejujurnya saya jarang masak menggunakan kiub dan juga bahan perasa bagai niee..kecuali memasak dalam tomyam!!  walaupun dah beli pes original tomyam thai tu masa pergi bercuti ke hatyai thailand haritu, tetap rasa ada kekurangan bila tak letak kiub manggi tu. hihihi..mengada betol ekkk (Penggemar tomyam tegar, memang cengitu kot! banyak songehh) hahaha

Dalam peti sejuk saya jugak, ada nutriferon shaklee, ini adalah bekalan imun antibodi untuk saya dan anak anak. Bila ada yang dah mula ada tanda demam berlaku, cepat cepat letak bawah lidah mereka, tunggu sehingga larut dengan sendirinya, dan boleh lar ditelan...eh nutriferon shaklee juga, sangat sesuai untuk mereka yang mengalami morning sickness atau mabuk, muntah muntah melampau akibat mengandung , insha allah, rasa special nutriferon yang sangat semulajadi, mampu bantu hilangkan muntah dan juga mabuk korang. insha allah

satu lagi tips, kalau anak korang badan dah rasa panas  (dedor) cepat cepat  bagi minum perfomance drinks, basahkan kepala mereka, kerapkan mandi, insha allah kebah dengan cepat suhu badan turun dengan cepat.

Ha..nampak tak 2 botol air tu oren kat bawah  tu? itu bukan air oren biasa yea, tular dia air perfomence drinks yang ciap dibancuh. Saya memang suka sediakan da ciap dibancuh, senang bebila anak nak minum dan kadang kadang mereka mintak untuk bekalkan dalam botol air mereka, bila hari sukan (hari biasa, bawak air masak sahaja) dan yang paling utama kena ready performance drink kat dalam peti sejuk, sebab senang mummy nak bancuh collagen powder pepagi hari..takdelar kelam kabut nak bancuh air, sampai tak sempat nak telan collagen powder!!

ha..rugi tauuu tak ambil collagen powder masa perot kosong, dia sangat cepat berkesan bila diambil awal pagi dan biasanya 5hari dah terserlah keberkesanannya.
Kata nak gojes gebu kan? kena lar istiqomah dan minum air masak yang cukup.
insha allah hasil yang TIP TOP menanti!

Ok rasanya setakat ini sahaja tips pengkongsian saya tentang tips mengemas peti sejuk. Tips terpenting sebenarnya, siapa yang ambil barang, dan perlu simpan semula ditempat yang sama. dan sebaiknya, ape apa yang kita buat, ajak anak anak sekali buat, bia dorang pon rasa sayang nak sepahkan.
Barular bertahan lama bertahan kejelitaan peti sejuk kita tuee. hihihi

pesanan penaja untuk harini, pastikan rumah korang ada sebotol basic H, atau lebih baguis dan beruntung ambil 1 set GET CLEAN nie, yang mengandungi, serbuk pencuci, pelembut dan pewangi yang fresh, sabun pencuci pinggan dan juga free gift, iaitu 1 botol spray yang memudahkan untuk kita bancuh BASIC H2 didalam nya, ha...shopping bag shaklee, pon dapat free jugak skali dengan set ini. bestkan?

(Set Lengkap GET CLEAN shaklee, dari bahan semulajadi)
Yea...saya memang sangat sangat sukekan SET GET CLEAN dan juga basic H2, cecair likat yang sangat membantu memudahkan isteri isteri yang berdapo, berlantai dan senang cite sangat sesuai digunakan di segenap umah. termasuk, basuh kasut sekola anak yang hitam legam tue.. caranya (tuang sesudu besar basic h ke dalam baldi, dan rendam segala kasut anak korang. selepas rendam beberapa jam, memang mudah kerja menyental kasut tadi.
 (tapi itu kerja papa dan juga AriQ, mummy tak berminat) hihihi

tips simple simple sahaja, semoga dapat membantu korang yang menghadapi masalah begitu, sapa nak set get clean tu dan nak tau ape hebatnnya lagi basic h tue..

sila sila lar tinggalkan komen dan kita bole bermesra disitu, atau untuk saya follow korang pula sila tinggal link blog korang yea. babai, assalammulaikum.

(^_^,)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan