Isnin, 7 Ogos 2017

ASID LEMAK OMEGA 3

Asid lemak omega 3 : apakah ia?

asid lemak omega 3 ini adalah sejenis lemak, dimana badan kita perlukan lemak yang sihat.
banyak kebaikkan asid lemak dalam badan kita. pemilihan asid lemak yang betol itu adalah penting, dan  omega 3 merupakan sejenis poly , dimana ia memberi banyak manfaat untuk kesihatan.

jadi nak pilih makanan yang ada lemak, dan lemak yang sihat itu sangat penting. lemak ada banyak jenis, terumata trans fat, sangat bahaya auntuk kesihatan, dan mendatangkan penyakit.

tetapi tidak pada asid lemak omega 3, sejenis pati antara lemak yang paling sihat, antara semua jenis lemak. antara fungsinya untuk sel ia adalah membantu penghasilan membran, badan kita ni terdiri dari sel-sel yang bergabung, jadi setiap sel perlu ada sel membran, omega 3 ni menyokong dalam penghasilan sel membrain dan sel-sel badan kita.

ia sebenarnya apabila sel membrain kita sihat lengkap cukup nutrien, ia membantu nutrien intake kedalam sel, dan keluar sel itupun lebih sempurna. jadi bila sel badan kita dapat berfungsi dengan lebih bagus dan lebih optimun dan efisyen.

dan sebenarnya asid omega 3 ini tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, maksudnya kita hanya bole dapat omega 3 ini, hanya dari makanan sahaja. jadi pentingnya mendapat makanan yang ada omega 3, ataupun pemilihan suplimen yang ada kandungan omega 3.

selain daripada itu, asid lemak yang kaya dengan DHA dan EPA,  dimana epa dan dha ini dia bantu banyak kebaikkan dalam badan kita. dimana ia mampu memberi manfaat dalam badan kita,

DHA
EPA

EPA dan DHA kaya dalam omega 3, kebanyakkan yang ambil omega 3 disebabkan nakkan khasiat DHA dn EPA untuk kebaikkan badan kita

KEBAIKAN OMEGA 3

kesihatan jantung, bantu mendapat jantung yang sihat, macam mana dha dan epa ni bantu? sebab dha dan epa ini adalah nutrien yang sangat bagus sebagai anti keradangan.

anti keradangan ini sangat penting untuk badan kita, sebab badan kita ni sangat mudah untuk menghasilkan keradangan, dimana kalau ada keradangan pada salur darah, akan merosakkan salur darah, dan boleh meniggikan plag terhasil, duduk pada salur darah tadi.

jadi bila salur darah anda sihat, darah berjalan dengan lancar, dan jantung pon boleh mengepam darah dengan lancar dan bagus. jantung ini adalah ogan yang sangat penting dalam badan kita, sebab jantung ni akan mengepam lebih kurang 10000ribu kali untuk mengepam darah keseluruh badan.
dan bila ada jantung yang tersumbat, jantung akan jadi sangat stress dan beban kepada jantung untuk mengepam keseluruh badan kita, makan timbullar masalah kesihatan, seperti lemah jantung.

pengambilan omega 3 ini, dapat mengurangkan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan