Sabtu, 5 Julai 2014

TULANG RAPUH, RETAK ATAU BONGKOK???

Assalamualaikum

Selamat Malam Warga Blogger!

Malam nie nak share pasal OSTEOPOROSIS, dalam bahasa senang paham nye ialah masalah TULANG RAPUH! auuuchhh, mengerikan jekan bunyinye?? macam mane bole kena? bagaimana mahu mengatasi?
jom baca sampai habis! insha allah segala ILMU yang korang baca ini sangat bermanfaat.

boleh rujuk gambar dibawah ini :-

           

(tulang belakang  orang yang mengalami OSTEOPROSIS dan perbezaan dalam tulang mereka)


OSTEOPROSIS adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh.

Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam.
Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat. 

Tulang normal mengandungi protein, kolagen dan kalsium yang menjadikannya ia KUAT. Akan tetapi Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya boleh menyebabkan tulang patah.
Keretakan boleh terjadi sama ada dalam bentuk retak (seperti pinggul retak) atau rekahan mampat pada tulang vertebra tulang belakang.

Tulang belakang, pinggul dan pinggang adalah kawasan yang biasa mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain. 
Dianggarkan satu daripada tiga wanita dan satu daripada 12 lelaki berumur melebihi 50 tahun kini menderita akibat osteoporosis di seluruh dunia
Selain itu, insiden keretakan pinggul di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 240 peratus bagi wanita dan 310 peratus bagi lelaki menjelang 2050.

SIMPTOM

Sesetengah retak osteoporosis sukar dikesan sehingga bertahun-tahun lamanya sehinggakan pesakit sendiri tidak sedar dirinya mengalami osteoporosis sehingga mengalami retak tulang yang menyakitkanRetak di bahagian vertebra tulang belakang boleh menyebabkan kesakitan teruk dari bahagian belakang hingga ke sisi badan. Selepas beberapa tahun, keretakan tulang belakang boleh berulang dan menyebabkan kesakitan kronik bahagian belakang terutamanya di pinggang dan pinggul yang kelihatan seperti berbonggol
Retak pinggul pula biasanya berlaku disebabkan terjatuh.
Di kalangan penghidap osteoporosis, retak pinggul boleh berlaku walaupun hanya disebabkan kemalangan kecil. Retak pinggul juga sukar dirawat kerana kualiti tulang yang teruk.

APAKAH UBAT ATAU RAWATAN YANG DIBERI OLEH DOCTOR?

kebiasaan pesakit yang mengalami osteoporosis ini, mereka akan diberikan ubat ubatan yang mengandungi bahan sintitek/dadah untuk menahan sakit, antaranya
  1. BIPHOSPHONATES
  2. STRANTIUM RANELATE
  3. RALOXITENE (EVISTA)
  4. PIL KALSIUM

CARA CARA MENGATASI MASALAH OSTEOPOROSIS INI?


Atasi masalah osteoporosis dengan pemakanan yang sihat, sentiasa selitkan jadual harian dengan aktiviti yang sihat seperti BERSENAM, di samping itu, supplement terbaik untuk tangani masalah osteoporosis ini, kita disarankan mengambil supplement iaitu OSTEMATRIX iaitu keluaran SHAKLEE.


KENAPA OSTEMATRIK SHAKLEE?

Ostematrik shaklee mengandungi mineral semulajadi dan garam mineral dari laut mati yang terdiri daripada KALSIUM MAGNESIUM, FOSFURAS, VITAMIN D, ZINC, MANGANES dan juga BARON.
"akan tetapi, ramai yang beranggapan supplement kalsium adalah SAMA!! perlu diketahui kebanyakkan pil kalsium yang berada dipasaran terdiri dari perbagai jenis kalsium, antarannye kalsium carbonate, kalsium lactate, kalsium citrate, kalsium gluconate dan sebagainye.
akan tetapi pil kalsium sahaja tidak mencukupi, kerana ia memerlukan VITAMIN D untuk penyerapan.
apabila kalsium diambil bersama vitamin D, TULANG dan GIGI yang KUAT.

SIAPA YANG MEMERLUKAN OSTEMARTIK?

  • mengalami masalah OSTEOPROSIS
  • orang dewasa yang ingin menjaga tulang & gigi supaya sihat dan kuat
  • ibu mengandung (ini kerana, janin dalam kandungan akan meresap kalsium ibu, ia juga menggelakan kekejangan, dan juga masalah sakit pinggang @ tulang belakang)
  • ibu menyusukan anak (membantu memberi kalsium yang cukup dalam tubuh ibu)
  • masalah sembelit, ostematrik membantu melancarkan pembuangan ini kerana ia mengandungi gabungan kalsium yg sgt diperlukan oleh tubuh manusia.
  • masalah sukar tidur, membantu mendapatkan tido yang nyenyak dan berkualiti.
  • orang yang kerap lesu/letih/ moody dan bermasalah bila bangun pagi

saya sarankan semua orang dewasa, lelaki mahupun perempuan,perlu mengamalkan ostematrik
untuk kesihatan luaran tulang, dan juga beri keperluan yang cukup untuk tubuh kita.

JIKA INGIN MENDAPATKAN OSTEMATRIK @ SEGALA PRODUK SHAKLEE

BOLE TERUS HUBUNGGI

ANIES 0177061908 (WASSUP/CALL)
FB ~ Aynies Anies
EMAIL ~ ayniesanies@gmail.com

CLICK DIBAWAH UNTUK TERUS ORDER, TANPA HUBUNGGI SAYA!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan