Rabu, 21 September 2016

4 FAKTOR UTAMA PENYUMBANG SLIP DISC YANG PERLU DIKETAHUI

Ramai yang beranggapan 'Slip disc' hanya sakit dibahagian belakang badan sahaja, tetapi sebenarnya, kawasan lain juga berisiko, jika anda mengalami sakit pada tangan, tangan kerap kebas dan berasa lenguh, otot bahu berasa lemah dan lenguh, dan bila dipicit jadi bertambah sakit, hati-hati, ini mungkin disebabkan cekera tergelincir ataupun "Slipped Disc".
Bagaimana ia boleh terjadi? apakah faktor yang menyebabkan slip disc ini berlaku? jom cek, kalau -kalau kita sedang lakukan aktiviti yang menyumbang ke arah itu, lebih baik berjaga - jaga.

4 Faktor yang Menyumbang kepada masalah berkaitan slip disc ini diantaranya disebabkan oleh :-


  • FAKTOR MEKANIKAL
  • FAKTOR TRAUMA
  • FAKTOR NUTRIEN
  • FAKTOR GENETIK

Disini saya terangkan dengan lebih jelas mengenai 4 faktor tersebut ;-


1 - Faktor Mekanikal dimana sering melakukan kerja-kerja berat setiap hari, sering bersukan yang membebankan tulang belakang, dan mengalami masalah berat badan berlebihan, menyebabkan tekanan beterusan kepada struktur tulang belakang kita.

Image result for slip disc angkat berat
(  Faktor Mekanikal - Kerja Berat dan Aktiviti Yang Membebankan Tulang Belakang )
2 - Faktor Trauma biasanya berpunca dari kecederaan otot semasa bersukan, kemalangan, dan juga terjatuh atau kesilapan semasa anda sedang bergerak aktif (tergelincir)


Image result for orang tergelincir
( Faktor Trauma - Tergelincir )
3 - Faktor Nutrien pula disebabkan kekurangan nutrisi yang menyebabkan kemerosotan stabilisi atau elastisiti otot serta kerapuhan tulang (Osteoporosis) akibat peningkatan usia.

Image result for osteoporosis shaklee
( Faktor Nutrien - Kekurangan kalsium mengundang masalah osteoporosis iaitu tulang rapuh/bongkok )


4 - Faktor Genetik ini pula pembawaan genetik yang menyebabkan kemerosotan fungsi Dics itu sendiri. dan mengundang masalah 'Slip Disc' itu sendiri
Image result for genetik tubuh bongkok
( Faktor Genetik - Disebabkan Pembawaan Genetik )
Adakah anda terdedah dengan 4 faktor diatas? Jika ya, anda perlu ubah cara kehidupan kearah yang lebih sihat, supaya kita dijauhi dan  bebas dari masalah slip disc ini. Penyakit slip disc ini sangat menyakitkan dan menyebabkan pergerakkan kita agak terbatas.

Bagaimana pula rawatan jika anda adalah penghidap " `Slip Disc" ini ? 
apa pula langkah - langkah pencegahan yang perlu kita lakukan, supaya kita bebas dari masalah Slip Disc ini? kita jumpa di entry seterusnya ya. stay tuned. :)

SUPLEMENT TERBAIK UNTUK SLIP DISC  - Klik Disini

KETAHUI PUNCA SLIP DISC - Klik Disini

KAEDAH DAN RAWATAN SLIP DISC - Klik DIsini

Your Healthy & Beauty Consultant
Anies (ID 1073979)

SMS / CALL / WHATSAPP 
017-7061908

Email
ayniesanies@gmail.com





Tiada ulasan:

Catat Ulasan